Milyen szabályok vonatkoznak az áramszolgáltató-váltásra?
Ugyanazon villanyóra, ugyanolyan áram, csak a kereskedő más: azaz másnak fizethetjük az áramszolgáltatásért a díjat, persze nem mindegy, mennyivel kevesebbet. Ezért nem árt tudni, milyen szabályok vonatkoznak az áramszolgáltató-váltásra.
Sokan félnek a szolgáltató-váltástól, mondván, egyáltalán nem biztos, hogy olcsóbb, jobb lesz az új kereskedő, és különben is, a váltás mindig bonyolult. Legalábbis a gyakorlat ezt mutatta eddig, és ezért sokan elriadtak egy esetleges váltástól. 2011. július 1-jétől azonban új, könnyített szabályok vonatkoznak a váltásra, arról pedig, hogy melyik szolgáltató olcsóbb, minden fogyasztó meggyőződhet maga. Ha már döntöttünk az átlépés mellett, fontos ismernünk a szolgáltató-váltás szabályait. Először is a váltás lebonyolítása ingyenes, azért nem számíthat fel nekünk sem az új, sem a régi szolgáltató semmilyen díjat. A felmondást írásban kell megtenni, és arról a régi szolgáltatónk öt napon belül írásban kell, hogy értesítse az újat. Azaz a két szolgáltató között bonyolódik le az átadás-átvétel, ha így döntünk. A szerződés megszűnésétől számított 20 napon belül a korábbi villamosenergia-kereskedő - a felhasználóval és az új kereskedővel egyeztetve - köteles végszámlát kibocsátani. Ez korábban jóval hosszabb idő volt, ráadásul olyan praktikákat alkalmaztak egyes szolgáltatók, amelynek köszönhetően végképp elment a fogyasztók kedve bármiféle váltástól.
2011. július 1-jétől megszűnik az a korábbi általános gyakorlat, mely szerint nem ritkán hat számjegyű összeggel bíró zárószámlát adtak ki becslés alapján a fogyasztónak, hátha így meggondolja magát és nem hagyja el régi szolgáltatóját. A korábbi, hónapokra előre becsült zárószámla helyett július 1-jétől a váltást követően, a mérőóra leolvasása után kerül sor a zárószámla kibocsátására. Elhárult tehát az az akadály a szolgáltató-váltás elől, amit egyrészt a váltás bürokratikus vonala, másrészt a zárószámlák körüli hercehurca és sok kifogás jelentett. Ugyanakkor ettől függetlenül sem árt végiggondolni, megéri-e a váltás, és ha megéri, melyik szolgáltatót válasszuk. Ezért mindenképpen javaslott, hogy bármiféle döntés előtt, a hangzatos reklámok figyelembevétele mellett alaposan nézzünk körül a piacon, hasonlítsuk össze, melyik szolgáltató mennyiért nyújtja portékáját, milyen egyéb, esetleg a reklámban nem szereplő plusz költségek merülhetnek fel. És ha mindezt megtettük, és kiválasztottuk a nekünk leginkább megfelelő kereskedőt, akkor bátran éljünk jogunkkal, a szolgáltató-váltás lehetőségével.